Gastrubriek Marieke Fransen
#insidemonnickendam #eenjaarlater
Marieke Fransen startte een jaar geleden het project #insidemonnickendam. Zij portretteerde mensen en gezinnen in het begin van de coronatijd. Nu, een jaar later, kijkt zij terug: hoe gaat het met ze? Hoe kijken ze nu tegen de wereld aan? Blik met ons terug en kijk vooruit in deze gastrubriek.
Vandaag #insidemonnickendam: Babette en Cindy
Babette en Cindy
#insidemonnickendam #eenjaarlater #hoeishetnumet
Als ik binnenkom bij Vintage Brands zijn Babette en Cindy druk bezig een nieuwe levering met kleding uit te zoeken. Alles wordt zorgvuldig bekeken. De winkel is een kleurrijk geheel met al die mooie stoffen, tassen, sieraden en bloemen op de tafel. Het is gezellig. Babette; “Mijn bedrijf, deze winkel, het is een soort van bubbel geweest waarin we hebben vertoefd. Ik ben hier samen met Cindy veel geweest; we zijn er zo druk mee geweest. De tijd is enorm snel voorbijgegaan. Alsof het hele jaar in brokjes is opgehakt, van fase naar fase. Ik weet niet eens meer precies hoe het nou ook alweer zat, een jaar geleden.
Ik was hier op een gegeven moment wel 6 dagen per week. Meest van de tijd samen met Cindy; het leek wel een tweede huwelijk; haha! Wel superfijn om dat allemaal met zijn tweeën te kunnen doen. Het is best heftig om zoveel te werken en je sleept elkaar er dan ook een beetje doorheen. Helpt elkaar de gang erin te houden, inspiratie te krijgen, creatieve ideeën uit te werken. Als ik nu terugkijk is het echt heel bijzonder geweest dat we dat zo hebben kunnen doen.
Het vele werken eiste ook op een gegeven moment zijn tol; het werd een beetje te veel. “Ik was bijna niet meer thuis, alleen maar aan het werk. Ik was de structuur kwijt. Het thuisfront heeft toen aan de bel getrokken. Even een kleine wake up call. Dat gaat nu beter”
Ideeën waren er genoeg. Personal shopping, met hele kledingrekken naar de klanten toe, zelfs een eigen magazine; alles zelf door de dames bedacht, gestyled en gefotografeerd. Mét het Vintage Brands-gevoel.
“Ik wilde echt alles uit de kast halen om me aan te passen aan de situatie, te blijven kijken naar wat er mogelijk was en om zichtbaar te blijven. En het is goed bevallen. Het winkelen op afspraak bijvoorbeeld. Er is alle tijd, ruimte en rust voor zowel de klant als voor ons om het heel persoonlijk te maken en met alle aandacht te kunnen adviseren.
Social media zijn daarin natuurlijk fijne kanalen. Daar zaten we al wel op, maar nu meer dan ooit en het aantal volgers is behoorlijk gegroeid. Dat geeft dan weer een boost om door te gaan. Al snel kwamen we ook op het idee van de filmpjes waarin we een aantal mooie kledingstukken laten zien die klanten dan kunnen reserveren.
Dat is wel een proces geweest, hoor. Eerst laat je alleen de kleding zien, maar dan bedenk je dat het toch misschien beter is als 1 van ons het aan heeft; op een lichaam ziet het er toch beter uit. Wilden we eerst liever niet met ons hoofd erop; pff niets voor ons! Maar ja, dan denk je later; dat is ook geen gezicht. Nou, hop, dan ook maar over die schroom heen stappen en vol ervoor gaan. Maar dan moet er natuurlijk wel een make-upje op, en het haar goed. En dan de volgende stap; hoe kunnen we het misschien nóg wat creatiever en grappiger maken? We hebben er zo’n lol in!”
“Omdat ik hier zo druk ben geweest merkte ik ook dat alles omtrent corona als het ware ietsje meer naar de achtergrond raakte. En ik realiseer me nu heel goed, dat ik ook in de positie ben geweest om dat zo te kunnen ervaren. We hebben het gered. Kunnen redden. Ik heb geen winkel in het centrum van Amsterdam waar ik de hoofdprijs aan huur moet betalen, om maar iets te noemen. En ook het product wat ik verkoop werd al die tijd nog wel gekocht. Als je daar als ondernemer in deze tijd tegenaan loopt moet dat ongelooflijk frustrerend zijn. Hopelijk wordt het in de wereld allemaal snel beter, vlot het met de vaccinaties. Je ziet hoe snel het kan gaan in andere landen.
Afgelopen jaar heeft me inzichten gebracht. Het kan ook anders; de oude of normale manier is niet altijd zaligmakend. We hadden de winkel altijd maar open. Natuurlijk heel leuk, maar tegelijkertijd misschien niet altijd even effectief. Het private shoppen houden we er daarom in. Het bevalt zo goed, en het geeft ons ook de rust om extra aandacht te geven aan klanten. En dan gezellig die winkel opengooien op vrijdag en zaterdag. En als we vrij zijn; ontspannen op een terrasje met een wijntje. Heerlijk!”